Marta Soares på kontoret på Casal Figueira.

Marta Soares – konstnär gör vin

– Mina viner ska vara som en målning av landskapet. Det handlar om kultur, inte om affärer.

Det säger Marta Soares, vinmakare och konstnär norr om Lissabon, som värnar om lokala druvsorter och prioriterar platsens själ.

Vin ett uttryckssätt

Det börjar med ett samtal kring vin, men mynnar ut i funderingar om livet självt. För Marta Soares är vinmakning en del av något större, ett sätt att uttrycka sig och förmedla känslan av en plats, där och då. Just därför blev det inget vin förra året.

– 2021 var inget snällt år. Det var tufft för alla, även för oss som jobbar här. Så vi tog ett gemensamt beslut att sälja druvorna till kooperativet. Det är inget vi ångrar, ibland måste man fatta ett beslut.

Minimal inverkan

Vi talas vid när det bara återstår dagar av 2021. Det har gått tolv år sedan Marta Soares förlorade sin man António Carvalho och lämnades ensam med två små barn och ett passionerat projekt att rädda gamla vinstockar. Det var António som stod för kunskapen, men Marta hade successivt lärt sig och var fast besluten att driva deras dröm vidare. Det hela gick ut på att leta upp delvis övergivna vingårdar på sluttningarna längs Serra de Monejunto och göra vin med minimal inverkan.

– Tidigare hade vi en rätt stor gård, Casal Figueira, där António hade planterat vinrankor och fruktträd för en bra balans. Vi ville inte exploatera marken, vi ville ha glada och hälsosamma vinrankor. Det var så vi kom i kontakt med biodynamisk odling.

En av Marta Soares gamla högt belägna vinodlingar.
En av Marta Soares gamla högt belägna vinodlingar. Foto: Marta Soares

Biodynamisk odling

Casal Figueira norr om Lissabon var en av pionjärerna i Portugal när de började med biodynamiska metoder i början av 2000-talet.

– Jag kände till Steiner (Rudolf Steiner, antroposofins upphovsman, red anm) genom mina konststudier och António hade bland annat besökt Nicolas Joly i Loire, frontfiguren vad gäller biodynamiskt vin. För oss handlade det inte om att hoppa på någon trend, vi letade efter ett respektfullt sätt att odla. Målet är att alltid få de bästa druvorna, och anpassa oss efter det material vi har, berättar Marta Soares, som i dag gör vin från tre hektar med 70­‑ till 100‑åriga rankor.

Hon äger inte marken, utan har en deal med ägarna. Som hon säger:

– Jag behöver dem, de behöver mig.

Gamla druvsorter levererar få druvor, så det är lätt att förstå varför odlingar överges här. Av de tre hektar som Marta sköter blir det mellan 5 000 och 10 000 flaskor om året. Eller som i fjol, inga alls.

En av Marta Soares gamla vinodlingar.
En av Marta Soares gamla vinodlingar. Foto: Marta Soares

Lätta friska vita på vital

Marta jobbar med tre varianter, varav majoriteten är vital – en grön druva som ibland går under namnet malvasia corado eller malvasia fina. Den har relativt neutral smak och intetsägande syra, såvida man inte odlar på högre höjd och håller nere skördeuttaget. Förr gick det mesta till sprit eller enklare blandvin. António och Marta ville motbevisa den klassiska uppfattningen att ett bra vin måste bygga på kropp, alkohol och djup smak – de gjorde ett endruvsvin av arbetshästen vital.

– Vi testade första gången 2008. Det blev ett mineraliskt vin med lägre alkohol i en tid när alla ville ha ek och fyllighet. Vi ville visa att det är möjligt att göra på ett annat sätt.

Ombedd att beskriva sitt vital-vin nämner hon ord som citron, lokala frukter och sjungande syra.

– Det smakar hav. Det är friskt. Vinet kan skära som en kniv – det är rakt, inte runt, precis som platsen. Havet ligger bara 15 kilometer bort så det finns tydliga Atlantinfluenser.

Vitvinsmakare

Vitt vin ligger Marta närmast hjärtat. Det är som en spegel av henne själv. ”Mitt ansikte”, som hon säger.

– Jag är en vitvinsmakare. Jag gillar att jobba fort och skrupulöst, noggrant. Med rött vin behöver du vara mer avslappnad, det kräver en helt annan mentalitet.

Naturens ordning har hjälpt henne att hitta ett arbetssätt som fungerar. Gröna druvor skördas och vinifieras före de blåa.

– Först gör jag det vita vinet, sedan kan jag slappna av med det röda, säger hon med ett skratt.

Marta Soares i vineriet med en flaska vitt vin i handen.
Marta Soares i vineriet med en flaska vitt vin i handen. Foto: Marta Soares

En tredjedel rött

De blå druvorna står för en tredjedel av produktionen. Druvorna är castelão och tinta miuda. Den senare är identisk med graciano och användes historiskt, liksom vital, mest i bulk- och bordsviner. Marta beskriver den som svårjobbad med låg alkohol och sen mognad, men är intressant om man sköter den med omsorg.

– 2020 var första gången som vi blandade castelão och tinta miúda. Castelão ger aromer och tinta miúda kropp och färg. Men det har tagit mig år att lära mig att göra rött vin.

En form av kultur

För Marta är vinmakning en form av kultur, och påminner om det engelska ordet agriculture.

– Konst och agrikultur hänger ihop, det handlar om uttryck. Vinet är en identitet för lokalbefolkningen, ett foto av regionen. Mitt jobb är att försöka bevara så mycket som möjligt av platsens karaktär, men det kräver att jag jobbar hårt och med respekt.

Casal Figueira har en plats på naturvinshyllan, men det är inget Marta talar om. I stället pratar hon om respekt för alla inblandade, växtplats och druvor såväl som människorna och arbetssättet.

– Ett exempel: för att bevara smaken av platsen använder jag den naturliga jästen som finns på druvorna, trots att det kan vara riskabelt. Jag måste vara säker på att det blir bra. Det finns en länk mellan storleken på vingården och kvaliteten. Sådant här går inte att göra storskaligt.

Marta Soares i en av hennes vinodlingar.
Marta Soares i en av hennes vinodlingar. Foto: Marta Soares

Undervisar i konst på universitetet

Marta delar sin tid mellan vingården, konstundervisning på universitetet, sitt eget skapande och rollen som mamma åt barnen, i dag 13 respektive 16 år. Hon erkänner att det kan vara svårt att kombinera när passionen är lika stark på alla plan, men också att de olika elementen berikar varandra.

– Det är en balansgång att hinna med allt, men vad gäller vinet och konsten korsbefruktar de varandra, de hänger ihop. Jag gör inte vin för att tjäna pengar, det är min målning av landskapet.

Svensk importör är Bonden & Vinet, som för närvarande har Marta Soares vita vin av vital, döpt till Antonio, på privatimport.

Håll dig uppdaterad!

Jag skickar regelbundet ut e-post med ny information om vinlandet Portugal, portugisiska viner och eventuella boklanseringar. Vill du också hålla dig uppdaterad om den portugisiska vinvärlden? Gör som cirka 3500 andra och prenumerera på mina utskick. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Tack för att du prenumererar på mina informationsutskick.

Något gick fel.

Lämna en kommentar

Viktigaste druvorna

Har du också svårt att förstå dig på Portugals druvsorter? Jag har satt samman en enkel och pedagogisk översikt över de 19 viktigaste druvsorterna som du kan få helt gratis. Den skickas som en pdf-fil via e-post.

Tack för att du vill motta information från mig.

Något gick fel.